Spoorwegnet door hogere bezetting nagenoeg vol

Volgens ProRail is het ruim 7.000 kilometer tellende Nederlandse spoorwegnet nagenoeg vol. De spoorbeheerder meldde ook dat het weinig zin heeft om extra spoorlijnen aan te leggen omdat daarvoor bijna geen ruimte is.

Het wordt steeds drukker op het spoor. Om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen reiden de treinen steeds vaker en sneller. ProRail kwam maandag met de verdeling van de spoorcapiciteit voor 2019 onder alle vervoerders. Volgend jaar leggen de treinen in 2,2 miljoen reizen naar verwachting 165 miljoen kilometer af. Dat komt neer op een record. In 2004 legden de treinen nog 129 miljoen kilometer af. Verder staan voor volgend jaar 8 procent meer goederentreinen ingepland dan dit jaar. Wel worden er iets minder werkzaamheden voorzien.

NS topman Roger van Boxtel liet weten “tegen de grenzen van het systeem aan te lopen. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.”

Prorail wil de dienstregeling vanaf 2020 plannen in tienden van minuten. Nu gebeurt dat nog in afgeronde minuten. De spoorbeheerder verwacht dat de treinen vanaf dat jaar meer op tijd zullen rijden. Verder zal de ICE richting Duitsland binnen Nederland sneller kunnen rijden. Dat levert tussen Amsterdam en Utrecht drie minuten tijdwinst op. Vervoerder Qbuzz is nieuw op het spoor en gaat rijden op de MerwedeLingelijn. Nu rijdt Arriva nog op dat traject tussen Geldermalsen en Dordrecht.

 

Reacties uitgeschakeld voor Spoorwegnet door hogere bezetting nagenoeg vol